Quality Content

  • quality [`kwolItI]
    • jako?a, wysoka jako?a, gatunek, klasa
    • zaleta, cecha, w3asno?a, w3a?ciwo?a, przymiot, warto?a
  • content [`kontent]
    • tre?a, zawarto?a, istota
    • zadowolenie, ukontentowanie

Słownik pojęć szaradziarskich

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S T U V W X Y Z



wirówka

najpopularniejszy po krzyżówce i zbliżone do niej typem zadanie diagramowe; wyrazy odgadnięte na podstawie definicji tekstowych albo rysunkowych wpisywane są do diagramu wirowo, wokół zaznaczonych pól; kierunek wpisu zegarowy, przeciwny do zegarowego albo mieszany, przy czym może on być: a) podany lub b) ustalony samodzielnie przez rozwiązującego; dodatkowe rozwiązanie może stanowić tekst odczytany z zaznaczonych albo ponumerowanych pól; wszystkie odmiany krzyżówki wirowej mogą występować pod postacią zadania szyfru;

przykład

rozwiązanie

Do góry


wirówko-krzyżówka

zadanie diagramowe powstałe przez połączenie diagramów wirówki i krzyżówki klasycznej; pewne hasła wpisuje się do krzyżówkowej części diagramu, czyli poziomo i pionowo, a pozostałe wirowo; warianty: wirówko-krzyżówka lubelska, wirówko-ukośnik lubelski;

Do góry


wykreślanka
zadanie dywanowe, dywan, dywanik, kobierzec,

rodzaj eliminatki; w diagramie uwidoczniono szeregi liter, w których ukryte są pewne wyrazy (podane albo odgadywane na podstawie definicji) dotyczące wybranego tematu; po wykreśleniu tych tematów w rzędach pionowych i poziomych, lewo- i prawoskośnych, biegnących do góry lub w dół, wprost lub wspak, pozostałe litery czytane kolejno rzędami dają rozwiązanie zadania; odmiana: dywan rysunkowy;

przykład

rozwiązanie

Do góry

Źródło:
Barbara i Adam Kazimierz Podgórscy: "Leksykon terminów szaradziarskich i pokrewnych"
Nowa encyklopedia powszechna PWN © Wydawnictwo Naukowe PWN SA




  • wydawnictwa
  • agencje
  • firma

Czy wiesz, że...

Gry logiczne to takie gry towarzyskie, których rezultat zależy wyłącznie lub prawie wyłącznie od świadomych decyzji podejmowanych przez partnerów (są także zw. strategicznymi lub umysłowymi). Wymagają - w celu wyboru najlepszego ruchu - myślenia (analizowania sytuacji, przewidywania jej zmian, wyciągania właściwych wniosków), wyobraźni oraz wiedzy związanej z teorią danej gry. Zalicza się do nich m.in. szachy, go, brydża i otello.

czytaj następne

Biuletyn

Jeśli chcesz otrzymywać nasz biuletyn informacyjny zostaw nam swój e-mail

Regulamin

subskrybcja


Krzyżówki on-line

Zobacz jak content krzyżówkowy można wykorzystać w zabawach interaktywnych.

więcej
Ta strona u?ywa cookie, w celu zbierania anonimowych statystyk. Korzystaj?c ze strony wyra?asz zgode na u?ywanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przegl?darki. U?ywaj?c ciasteczek w ten sposób nigdy nie identyfikujemy to?samo?ci u?ytkowników na podstawie informacji przechowywanych w ciasteczkach. Wiecej...